تاریخچه مختصری از انیمیشن سه‌بعدی (ادامه)
نوشته شده توسط : امین

در نیمه اول ۱۹۹۰، تحقیقات کامپیوتری حول مرکز: قدرت – قیمت و راحتی استفاده می چرخید. سخت افزار های نیمه قدرتمند وارد بازار شدند، نرم افزار های ساخت انیمیشن مشتری‌های زیادی پیدا کردند و علاقه‌مندان از این پیشرفت و راحتی استفاده، هر روز خوشحالتر می‌شدند‌!. در این دهه‌ ۲ اتفاق خوبی افتاد. یکی ظهور بازی‌های الکترونیکی و همراه آن اشتغال زایی‌های جدید‌. دیگری، تبدیل کامپیوتر به یک محصول محبوب خانگی که دیگر برای نگه داری آن نیازی به هزینه‌های گزاف نبود.

اما در نیمه دوم ۱۹۹۰ دنیای انیمیشن و جلوه های ویژه کامپیوتری تغییرات وسیعی پیدا کرد. چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری‌. ظهور ویندوز NT و لینوکس Linux‌، پردازنده‌های اینتل ۱۳۸۶ ، رندر فارم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری قدرتمند‌تر شدند و پردازش اطلاعات تحت شبکه به زودی جای خود را در میان تولید کنندگان انیمیشن باز کرد.

بعد از دهه ۱۹۹۰ کنسول‌های بازی وارد بازار شدند و به محبوبترین ابزار های سرگرمی بدل گشتند. مانند PlayStation – DreamCast و Nintendo که همراه این تکنولوژی جدید، اشتغال زایی های وسیعی در تخصص هایی مانند‌: ساخت مدل های بازی های رایا‌نه‌ای Real Time  – تکنیک های Shading – برنامه نویسی داینامیک Real Time  و در بسیاری زمینه های دیگر بوجود آورد.

تکنیک نورپردازی بر اساس عکس یا Image base Lighting توسط دانشگاه کالیفرنیا پالایش شد. با این تکنیک می‌توانستند رندر مدلهای سه بعدی را بر اساس تصاویر عکاسی شده از لوکیشن (HDRI) احیاء کنند.

رندر های Nonphotorealistic موضوعات و مدل های سه‌بعدی را شبیه به کارتون‌های دو بعدی رندر می‌کرد نیز معرفی شدند. در اصطلاح الان، رندر های ۲D گفته می شود. در اوایل سال ۲۰۰۰ سخت افزار‌ها سریعتر‌، ارزانتر و کوچکتر شدند. ‌روی کارت های گرافیکی GPU تعبیه شد (‌Graphics Processing Unit‌) و رویای رندر گرافیکی کارت VGA به واقعیت تبدیل شد. GeForce 256که در آگوست ۱۹۹۹ عرضه شد، اولین کارت گرافیکی بود که از تکنولوژی GPU بهره می‌جست.

این پیشرفت نیز دوباره دگرگونی‌هایی را به همراه داشت. رندر فضا های سه‌بعدی با تکسچر ها‌یی با کیفیت عالی و تولید بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت بالاتر‌.

در این دوره شاهد عرضه کنسول های قدرتمندی چون : PlayStation2 بودیم که قابلیت رندر ۲ میلیون Polygon در هر ثانیه را دارا بود‌. مایکروسافت Xbox را معرفی کرد که از تکنولوژی کارت گرافیکی NVIDIA بهره‌مند بود و می‌توانست بالای ۱۲۵ میلیون Polygon را در هر ثانیه رندر کند.

بعد از سال ۲۰۰۰ و پس از عرضه Xbox 360 در سال ۲۰۰۵این عدد به ۵۰۰ میلیون Tri در هر ثانیه رسید. کمپانی سونی Play station3  و کمپانی نینتندو Wii را عرضه کردند.





:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 9 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: